18. detsember 2019

CHRISTMAS CHALLENGE UPDATE: tegime ise laboris jäätist

Ma ei suuda kirjeldadagi seda, kui õnnelik ma olen, et saan õpetajana töötada ning koolis jõule tähistada. Üritasin sel aastal kohe korralikult asja ette võtta. Detsembri alguses kaunistasin klassi ära ning ühe klassiga panime püsti ka chemistree - lastele paistis see eriliselt meeldivat. Keemiaklassi juures äärmiselt positiivne see, et on lõputult anumaid, kuhu kaunistusi toppida. 
Jõulutundide peale hakkasin ma  mõtlema juba septembris. Mõtlemisega sain valmis novembri lõpus ja siis jäi vaid viimast nädalat oodata ja kõik ellu viia. Oma kogenematuses ei osanud ma aga arvestada sellega, kui ajamahukas on eranditult igale klassile viimasel nädalal laboritundi läbi viia. Järgmisel aastal olen targem ja hajutan need nädala peale ära, aga nüüd tuli üheksa erineva klassi tunnid läbi viia kahe nädala jooksul. Jumal tänatud, et meid on koos labori juhatajaga kaks, sest üksi poleks olnud lihtsalt tehtav 10 minutiga eelmise klassi töö ära koristada ja uus valmis panna. Kolleeg juba kurtis, et ma olen liiga entusiastlik ja kurnan ta ära. Esmaspäeval oli olukord seda hullem, et nelja erineva klassiga tegime kolme erinevat tööd ja samal ajal valmistusin õhtuseks töötajate jõulupeoks. 
Kaheksandale klassile olin ette valmistanud kolm katset: kõigepealt vaatasime videost, kuidas Grinchi süda kasvab kolm korda ning siis puhusime sooda ja äädika vahelise reaktsiooni abil ka Grinchi "südame" ehk õhupalli kolm korda suuremaks. Kes seda katset järgi üritab teha, siis mõistlik on panna äädikas kolvi sisse ära ning sooda puistada õhupalli sisse. Siis panna õhupall kolvi suu peale ja lasta soodal palli seest äädika sisse vajuda. 
Et kaheksas klass tegutses alles hiljuti tiheduse arvutustega, siis lasin neil panna vee sisse erinevaid jõuludega seotud asju: kard, piparkoogivorm, jõulukuul, komm. Enne pidid nad püstitama hüpoteesi, millised asjad "ujuvad" ja millised "upuvad".
Viimases katses tuli neil samuti enne katse sooritamist püstitada hüpotees selle kohta, milline vedelik lahustab kommi kõige paremini. Valikuteks oli soe vesi, külm vesi, äädikas ja õli. 
Üheksas klass on keemiat õppinud kauem, mistõttu saab nendega keerulisemaid katseid teha. Ühe väljavalitud klassiga püüdsin säraküünalt valmistada, aga 45 minutit on selleks liiga lühike aeg. Mõned jõudsid valmis, aga neil tuli ka kiirustamisest apse sisse. See töö nõuab palju rahulikku kaalumist ning kuivatamist. Ning isegi korralikult tehes ei pruugi säraküünal põleda. 
Teised üheksandad lõbustasid end leekreaktsioonidega. Kirjutasin neile selle töö juurde ka igapäevaeluga seotud stsenaariumi sellest, kuidas valmistatakse ilutulestikku ning kuidas saadakse sinna need erinevad värvi. Leekreaktsioone saab teha mitmel viisil, aga kõige paremini tuleb see välja, kui portselankaussi panna veidi vatti, seda etanooliga immutada ning siis etanool süüdata ja siis leegi sisse vastavat metallisoola puistada. Kõige paremini tuli välja vase ja liitiumisooladega. Need leegid muutusid siis vastavalt roheliseks ja punaseks. Kaalium muutis ka leeki veidi lillakaks, aga naatriumi, baariumi ja kaltsiumi soolad polnud ilmselt päris puhtad ja nende puhul leegi värv ei muutunud. 
Teise tööna üritasime jäätist valmistada. Sellega läks esimese klassi puhul natuke halvasti, sest jää sai otsa. Jäätist saab teha vedela lämmastiku, kuiva jää või siis tavalise jääga. Meie püüdsime seda tavalisega teha, sest meil on jäämasin olemas ja polnud vaja midagi juurde hankida. Vahukoore ja kohvikoore tõid õpilased ise kaasa. Põhimõte on lihtne - tuleb kohvikoor ja vahukoor suhkruga panna taas suletavasse kotti, kott panna kaanega karbi sisse, sinna peale kõvasti jääd ja soola ning hakata raputama. Meie jäämasin polnud esimesel päeval piisavalt võimekas ning poolel klassil jäigi jäätis tegemata. Nad tulid järgmisel päeval tagasi ja selleks ajaks olime sügavkülma jääd täis toppinud. Enamusel tuli jäätis täiesti välja. Mõnel muidugi jäi ka täiesti vedelaks segu, aga kahtlustan, et nad lisasid kas liiga vähe soola või oli neil liiga väike karp, kus jää ei saanud koorega piisavalt palju ringi liikuda. Väga maitsvad jäätised tulid muuseas!
Mitte ainsamat pilti mul nendest iseenesest väga toredatest tundidest ei ole, sest mul lihtsalt ei tekkinud ühtegi hetke, et neid pilte teha. Kaheksanda klassi katseid kordan kindlasti järgmisel aastal ka, ehk tean siis juba rohkem, mida oodata ja võib-olla saan mõne pildigi tehtud. 

Seega,
  • Võta jõuluhullus tööle kaasa - DONE
  • Planeeri jõuluteemaline tund - DONE









Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar